Wednesday 24 December 2014

5 Pesanan Mahal Oleh Warren Buffet


5 Pesanan Mahal Tentang Kewangan Oleh Warreng Buffet
Warren Buffet adalah pelabur dan dermawan dari Amerika Syarikat. Menurut Forbes, beliau adalah individu kedua yang terkaya di dunia selepas Bill Gates. Jumlah sumbangan beliau bukan sekadar ribuan atau ratus ribuah malah berjuta-berjuta. Nilai kekayaan beliau juga mencapai ratus juta. Berikut adalah 5 pesanan mahal tentang kewangan oleh Warren Buffet:

1 – Jadikan pelaburan sebagai sumber pendapatan kedua

On Earning: “Never depend on a single income. Make investments to create a second source.”
Jangan terlalu bergantung kepada satu jenis pendapatan sahaja. Mengikut saranan beliau, jadikan pelaburan sebagai sumber pendapatan kedua. Ketika kita membangunkan syarikat, 1 – 3 tahun adalah fasa bertahan untuk sesebuah syarikat membangun. Mungkin ada antara guru mungkin berpesan, fasa itu adalah fasa kumpul modal untuk sumber pendapatan kedua. Antaranya dengan memasuki pelaburan. Walaupun begitu, penting melabur dengan ilmu.

2 – Beli perkara yang perlu sahaja

On Spending: “If you buy things you do not need, soon you will have to sell things you need.”
Bezakan keperluan dan kehendak. Sentiasa berfikir beberapa kali andai mahu membeli barang kehendak sama ada untuk syarikat atau diri sendiri. Kerana barangkali andai kita kerap membeli barang kehendak, setelah duit berkurangan, kita terpaksa menjual barang yang kita perlu.

3 – Simpan kemudian baru belanja

On Savings: “Do not save what is left after spending, spend what is left after saving.”
Cara orang kaya membina kekayaan, adalah antaranya dengan menyimpan terlebih dahulu. Kemudian baru belanja. Berbanding cara orang biasa – belanja dahulu, baru simpan. Adakalanya tidak simpan langsung. Orang yang layak kaya adalah apabila mereka berdisplin dengan kewangan mereka.

4 – Bijak dalam mengatur strategi

On Taking Risks: “Never test the depths of the river with both of your feet.”
Adakalanya dalam dunia pelaburan, ada perkara kita perlu uji terlebih dahulu untuk mengetahui potensi keuntungannya. Namun begitu, penting untuk bijak dalam mengatur strategi supaya duit yang dilaburkan tidak hangus begitu sahaja. Rancang persediaan hadapi risiko dengan strategi bukan dengan redah tanpa ilmu.

5 – Pelbagaikan sumber pelaburan

On Investment: “Do not put all your eggs in one basket.”
Jangan letakkan harapan, dan keyakinan untuk satu jenis pelaburan sahaja. Pelbagaikan ia kepada beberapa jenis pelaburan. Antara pilihan yang ada adalah hartanah, saham, dan melabur dalam bisnes orang lain.

SUMBER ARTIKEL: http://www.majalahniaga.com/5-pesanan-mahal-oleh-warren-buffet.html

No comments:

Post a Comment

Text Widget

Pages

Powered by Blogger.

Gallery

Most Commented

Contact Form

Name

Email *

Message *

2014 © Planer - Responsive Blogger Magazine Theme - Published By Gooyaabi Templates
Planer theme by Way2themes